Etkili Ders Çalışma Süreci

Etkili Ders Çalışma Süreci

31.12.2018 579

ETKİLİ DERS ÇALIŞMA SÜRECİ

Öğrenmede iyi sonuç almanın yolu, çok çalışmak değil etkin ve yeterli çalışmaktır. Etkili çalışma sistemi, her öğrencinin mutlaka yapmak zorunda olduğu stratejileri içermektedir.

OKULDA

Etkin dinle:

Etkin dinlemek demek, dersi anlatılan konuya yoğunlaşarak dinlemek demektir.

Derse güçlü bir şekilde odaklanmak için aşağıdaki pratik önerileri uygulayın.

·         Hangi dersi görüyorsanız, çünkü daha iyi yoğunlaşmak için zihninizi şimdiye getirmeniz gerekir.

·         Ders esnasında önemli yerlerin altını çizin ve en önemli bilgileri not edin. Not almak zihnin dağılmasını önler.

·         Sırada dik oturun ve öğretmen ile göz teması kurun. Söylediklerine dikkatinizi verin. Öğretmenle göz teması kurarsanız zihniniz öğretmenin söylediklerine daha çok odaklanır. Göz teması iletişiminizin kopmasını önler.

Eve gidince önce dinlenin. Dinlenmeden yapılan çalışmalarda sık sık konudan kopmalar meydana gelir. Konsantrasyonunuz çabuk bozulur. Aç iseniz az miktarda hafif bir şeyler atıştırın.

EVDE

Program :

Ne zaman çalışacağınızı ve neler yapacağınızı önceden belirleyin.

Tekrar:

Günlük tekrar yoksa başarı da yoktur. Başarılı bütün öğrencilerin ortak olarak yaptıkları en önemli çalışma günlük tekrardır. Tekrar, öğrenilen bilginin pekiştirilmesini ve uzun hafızaya atılmasını sağlar. Bilgiyi ilişkilendirme yapmadan papağan gibi tekrar etmek de etkisiz bir öğrenmedir. Özellikle yeni öğrendiğiniz bir bilgiyi o gün içerisinde hafta içerisinde tekrar etmek gerekmektedir.

Günlük tekrarın yanında, haftalık ve aylık tekrarlar da başarınızı olumlu yönde etkileyecektir.

Konu tekrarı:

Tekrar yaparken önemli bilgilerin altını çizin ve en önemli bilgileri karalama şeklinde hızlı not alın. Ayrıca mümkünse içinizden veya dışınızdan tekrar edin. Ya da konuyu bir arkadaşınıza anlatın. Çok yavaş özet çıkardığınızda farkında olmadan sadece "kopyala yapıştır" yapmaya başlarsınız. Ayrıca, çok yavaş yazdığınızda beyninizin çalışma hızı ile yazma hızınız arasındaki sürede boşluk meydana geldiği için bu sürede zihnin başka konulara kayması ve konuya yoğunlaşmanızın bozulması sorunu yaşanır. Öğrendiğiniz konularla ilgili sorular çözün.

            Soru çözmek:

Anladığınızın ve öğrendiğinizin gerçek göstergesi sorulardır. Sorularda iyi iseniz öğrenmişsiniz ve anlamışsınız demektir. Sorularda iyi değilseniz anladığınızı düşünseniz de eksiğiniz var demektir. Bu nedenle mutlaka tekrar ettiğiniz konu ile ilgili soru çözmelisiniz. Ne kadar çok soru çözerseniz konuyu o kadar çok zihninizde netleştirirsiniz ve bilginizi kullanılabilir hale getirirsiniz.

Ülkemizde öğrencilerin en büyük sorunlarından biri de çalıştığı bilgiyi tam olarak soruda kullanamamasıdır. Çünkü ezber sistem zihnin analitik ve kritik düşünmesini engeller. Bu nedenle çocuklar bildiği bilginin analizini ve kritiğini yapmakta zorlanırlar. Bu da yaratıcı zekayı öldürür.

Ertesi güne hazırlık:

Öğrenmeyi harekete geçiren duygu meraktır. Merak duygusu ile öğrenme hem zevkli hem de çok kalıcıdır.  Merak, aynı zamanda dikkati bir noktaya odaklamayı sağlar. Bu çalışma, sadece "hangi konuları göreceğim" diye bir göz atma işlemidir. Detaylı bir çalışma değildir. Bu çalışmanın amacı işlenecek konular hakkında genel bir resme sahip olmaktır.

Ara vermek:

Ders çalışırken ara vermek gerekmektedir. Ara vermek aynı zamanda çalışmanın bir parçasıdır. Her çalışma süresinin son 4-5 dakikasında o süre içerisinde işlenen konularda önemli gördüğünüz yerlere göz atın. Bu çalışma,  bilgiyi uzun hafızaya atmak açısından çok etkilidir. Aynı zamanda bilgiyi zihninizde daha net görmenizi, konular arasındaki ilişkileri daha iyi kurmanızı kolaylaştırır, konunun bütününü görmenizi sağlar.

Ara vermeden yapılan bütün çalışmalar verimsizdir çünkü ara vermek, hem odaklanma gücünü artırır, hem de öğrenilen bilgileri bütünleştirebilmemizi sağlar. Aynı zamanda aralıklı olarak bıkmadan uzun süre çalışmamız için çok etkilidir.  İnsanlar ara vermeden çalıştıklarında belki 3-4 saat çalışabilirler ancak, ara vererek daha uzun soluklu çalışma imkanı elde ederler. Ayrıca 3-4 saatte, 1 veya 2 saatlik ara vermek te, çalışılan konuya yoğunlaşmayı artırmak ve bıkmadan çalışmayı sağlamak için çok önemlidir. Ara verilmeden çalışıldığınızda, bilgileri karıştırabilirsiniz, sorularda cevabı  iki şıkka indirip yanlışı cevaplandırma oranınız artar. Çalıştığınızı zannedersiniz, ama etkisiz öğrenirsiniz.

Dinlenirken:

Etkili bir dinlenmenin sonucu verimli bir çalışma süreci demektir. Dinlenirken sadece dinlenin yani zihninizde konu veya soru olmasın. Çalışırken ise sadece çalışın.

            Dinlenme süresinde zihninizi dinlendirecek müzikler dinleyin. Dinlenme süresinde asla televizyon, telefon veya bilgisayarla meşgul olmayın. Çalışma masanızda değil başka bir yerde dinlenin.

 

İstediğiniz hedeflere ulaşabilmenin karşılığı, ortaya koyduğunuz özveri ve fedakârlıkla ilişkilidir. Bu nedenler başarı için programlı ve istikrarlı çalışmak gereklidir.

 

Ahmet USTA

Rehberlik Öğretmeni